
Integracja Pentaho Kettle z Elasticsearch
W tym artykule dowiesz się jak pobrać dane z Elasticsearch z poziomu Pentaho Kettle. Elasticsearch jest bazą typu noSQL która oferuje wysoką prędkość odczytu nieustrukturyzowanych danych. Dostęp do bazy Elasticsearch jest nieco inny niż do baz SQL. Jeśli zatem masz zbiory danych w tym formacie i chcesz się do nich podłączyć z poziomu Pentaho, zobacz jak możesz to uzyskać.

Pentaho Report Designer - automatyzowanie raportów
W tym artykule zajmiemy się automatycznym tworzeniem raportów w Pentaho Report Designer (PRD). PRD umożliwia jak wiele takich narzędzi tworzenie raportów które możesz eksportować do statycznych formatów jak PDF, HTML, CSV... Cała jednak moc tego narzędzia to przygotowywanie treści dynamicznie, w zależności od obecnego stanu danych.
Dzięki temu możliwe jest np. tworzenie:
- Plików Excela zawierających podsumowania dla każdego z kontrahentów
- Mailingu do klientów
- Raportów z obrotem każdej dywizji sprzedażowej z podziałem na grupy handlowe uzupełniony wykresami
- Wygenerowanie i wysyłka faktur do klientów

Pentaho Report Designer - podstawy
Report Desingner jest jednym narzędzi pakietu Pentaho które jest najczęściej niedoceniane. Być może powodem jest to iż wiekszość osób wyobraża sobie Pentano Report Designer jako jeszcze jedno narzędzie do tworzenia statycznych raportów. Tymczasem, jak reklamuje je Hitachi Vitara, jest to "narzędzie graficzne, które generuje raporty na podstawie danych przesyłanych strumieniowo przez silnik PDI (Pentaho Data Integration)". A to oznacza, że Twoje raporty mogą być przygotowane w locie, jako rezultat pracy Pentaho PDI i dynamicznie zmieniać swoją zawartość. Więcej, raz przygotowany szablon mozesz wkomponować we flow Pentaho Kettle i uzyskiwać raporty (w postaci PDF, Excel'a, plików tekstowych, HTML'a...) bez konieczności uruchamiania dedykowanego środowiska.

Co kupuja moi klienci w tygodniu?
Zazwyczaj wiemy co kupują nasi klienci - czy sprzedaż rośnie czy maleje. Wiemy też, nawet instynktownie, że koniec roku oznacza intensywniejsze zakupy (w większości branż), oraz że pierwsze dni roku oznaczają gwałtowny spadek zakupów. Ale czy zakupy moich klientów każdego dnia tygodnia są takie same czy też różnią się w każdym dniu tygodnia? Czy są dni tygodnia kiedy klienci kupują wiecej niż w pozostałych dniach? Czy w pewne dni klienci kupują dane artykuły częściej niż inne?