Jak poznać potrzeby klienta?
Innowacyjne produkty lub usługi nie pochodzą z dyrektyw o byciu innowacyjnym ani nie powstają po zatrudnieniu "dyrektora ds. innowacji" ale powstają w wyniku rozpoznawania potrzeb klientów i dostarczania rozwiązań, które spełniają te potrzeby. Jeśli chcesz dostarczyć innowacyjny produkt lub usługę; słuchaj klienta.
„Musisz zacząć od doświadczenia klienta i cofnąć się do technologii” - stwierdził Steve Jobs . „Nie możesz zacząć od technologii i próbować dowiedzieć się, gdzie ją sprzedasz”.
Chociaż możesz nie pracować nad kolejnym Airbnb, Uber, a nawet nad produktem, który Twoim zdaniem jest ekscytujący, takim jak oprogramowanie biznesowe lub sterowanie ruchem drogowym, zrozumienie i identyfikacja potrzeb klientów może doprowadzić do rewolucyjnej innowacji. Na przykład sukces Ubera nie wynikał z budowy nowych, lepszych taksówek, ale z zobaczenia - a następnie rozwiązania - problemów transportowych ludzi.
Czyścimy dane!
Otrzymaliśmy ostatnio zlecenie sprawdzenia jakości bazy danych klientów - czy tacy klienci nadal istnieją, czy ich dane są poprawne, czy adresy są prawdziwe. Przechodząc przez ten proces zauważyliśmy kilka rzeczy którymi chcielibyśmy się z Wami podzielić.
Najskuteczniejszą sposobem na czystą wodę jest niedopuszcznie do zanieczyszczenia źródla wody. Wlewanie tam gnojówki i filtrowanie jej powoduje koszty, marnuje cenną energię a woda ciągle nie jest idealna. Ta prosta prawda ciągle jest eureką w większości firm.
80% cennego czasu analityk spędza na wyszukiwaniu, czyszczeniu i organizowaniu danych, pozostawiając tylko 20% na faktyczną analizę.
Różnego rodzaju badania pokazują że pracownicy, we wszystkich działach firmy, marnują wiele cennego czasu na poprawianie danych i nie do końca ufają analizom wykonanym na ich podstawie.
Drukowanie paragonów fiskalnych przez API
Integracja drukarki fiskalnej z danym oprogramowaniem wymaga napisania modułu obsługującego komunikację między urządzeniem fiskalnym a oprogramowaniem. Wysyłanie stosownych komend do drukarki fiskalnej zgodnych z protokołem obsługującym dany model drukarki wymaga sporego wysiłku programistycznego.
Każdy producent urządzeń fiskalnych używa swojeg protokołu który obsługuje tylko urządzenia tego producenta. Co więcej, jeśli protokół zmieni się, np. z powodu przepisów fiskalnych, wymaga to wprowadzenia na czas zmian. Czy można jednak odseparować komunikację z drukarką fiskalną od systemu sprzedażowego (ERP lub innego), tak by taki system wysyłał tylko dane samych transakcji klientów? Tak, można.
W poszukiwaniu sobowtóra
Zazwyczaj wiemy co kupują nasi obecni klienci. Jakie artykuły kupili, kiedy je kupili, jakie kategorie kupują najczęściej, jakiej wartości były to zakupy. Jednak dużo trudniej znaleźć odpowiedź co mogli by jeszcze od nas kupić. Najczęstszą próbą poszukiwania odpowiedzi na to pytanie jest segmentacja/klasyfikacja klientów; klienci o podobnych cechach mają zbliżone potrzeby zakupowe.
Ale może istnieje lepszy sposób na zbudowanie modelu wzorcowego klienta? Czy możemy znaleźć sobowtóra naszego klienta który kupuje to samo i podpowie co jeszcze ponad to? Spróbujmy go odnaleźć.