Transformacja cyfrowa w malym i srednim biznesie

Transformacja cyfrowa jest synonimem zmiany, która zachodzi w dzisiejszym świecie, napędzanym szybką adaptacją technologii. „Transformacja cyfrowa” to nie nowa strona firmowa, sklep internetowy, publikacje w social media ani nawet oprogramowanie. Czym zatem jest "transformacja cyfrowa"?

"Digital transformation" to POMYSŁ na biznes w otoczeniu które jest zdominowane przez nowoczesną technologię. Transformacja cyfrowa to modyfikacja procesów operacyjnych, modelu działania i samej strategii biznesowej.

W sieci można znaleźć firmy które reklamują się hasłami "transferujemy firmy do digital", "wdrażamy cyfrową transformację" i podobnie. I zwykle nie ma to nic wspólnego z prawdą bo jak powiedzieliśmy na wstępie, DT to nie oprogramowanie ale pomysł na biznes a tego najczęściej nie można kupić - firma musi znaleźć sama swoje własne miejsce na rynku.

Jak wykorzystać Transformację Cyfrową i Big Data w małych i średnich firmach

To nie będzie kolejny artykuł o tym co zrobiło Google, że UBER zrobił to a Facebook to robi tamto. Twoja firma nie będzie drugim Microsoft ani innym Twitterem. Jeśli nawet pozyskacie kapitał na przebicie tych firm, musicie zrobić coś innego. Coś co się wyróżnia i jest lepsze niż to co jest. Dużo lepsze. W odpowiedniej skali. Dajcie sobie zatem spokój z pisaniem postów w "soszjal media" które dostaną pięc lajków od Waszych pracowników. Facebook czy Linkedin stworzył swoje serwisy nie po to byś mógł dotrzeć za darmo do świata ale byś Ty był(a) adresatem ich reklam. Oto kilka przykładów jak firmy wykorzystały "Big Data" i DT by przeobrazić swój biznes.

Stolarnia

Mała stolarnia działała jak wiele innych na rynku. Klienci dzwonili lub przychodzili osobiście by zamówić regał, półkę, szafkę na buty lub jeszcze prostszą formę wykonaną z płyt meblowych. Profitowość tego biznesu byłaby nawet zadawalająca gdyby nie koszty i energia włożona w obsługę zamówień. Złożenie każdego zamówienia nie było trywialne. Klienci mało precyzyjnie opisywali co chcą uzyskać, rysunki ich projektów które nadsyłali mailem wymagały często uruchomienia maszyny deszyfrującej. Skutkowało to częstymi pomyłkami i stratami. Biznes nie był na tyle profitowy by firma mogłą pozwolić sobie na zatrudnienie dedydkowanej osoby do obsługi klientów więc pracownicy byli odrywani od swoich prac by obsłużyć klientów.

Właściciel stolarni postanowił uporządkować ten proces. Pomysłem który zmienił styl pracy i w efekcie podniósł profitowość było utworzenie strony internetowej której częścią jest konfigurator produktów. Klient nie dzwoni do stolarni ale sam wybiera materiał a następnie podaje wymiary i sposób obróbki drewna. W ten sposób klient sam przygotowuje projekt i bierze za niego odpowiedzialność. Po stronie firmy pracownicy nie musza zajmować się czynnościami które nie są produktywne i mogą być zautomatyzowane. Obie strony zadowolone.

Pomoc drogowa

Firma X jest niewielką firmą rodzinną która specjalizuje się pomocy drogowej i usługach holowniczych. Biznes ten jest bardzo sezonowy - zależny od pogody i pór roku, dni świątecznych, urlopów wakacyjnych a nawet cen paliw. Te wszystkie czynniki trzeba brać pod uwagę planując obsadę personelu. Jeśli obsada jest zbyt mała, samochody stoją nie wykorzystane i firma nie zarabia. Jeśli w danym momencie personelu jest zbyt dużo, nie mają zleceń i koszty pensji niwelują cały potencjalny zysk.

By właściwie dobrać ilość aktywnych w danym momencie samochodów holowniczych i nie ponosić strat, firma zdecydowała się stosować technologię która pomoże przewidzieć właściwą dla danego dnia obsadę personelu. Dzięki "big data" firma przy planowaniu grafika pracu względnia takie czynniki jak prognozę pogody, dane historyczne ilości wypadków w danym okresie, natężenie ruchu drogowego, wpływ pogody na samopoczucie, porę dnia i wiele innych. Bez odpowiednich algorytmów analiza tych parametrów nie byłaby możliwa.

Sklep ogrodniczy

W niewielkim, 30tysięcznym miasteczku funkcjonuje sklep ogrodniczy. Klienci tego sklepu mają silne relacje ze sprzedawcami ich obsługującymi. Klienci, w zdecydowanej większości zadowoleni z obsługi, rzadko odchodzą do konkurencji. Niestety, szansa na pozyskanie nowych klientów jest raczej niewielka - to mała populacja. Firma, by zwiększyć obroty, musiała poszukać innego sposóbu niż pozyskanie nowych klientów - zwiększyć sprzedaż wśród już istniejących.

Analizując zakupy klientów są doskonale zorientowani jakie rośliny i artykuły kupił klient. Dzięki temu mogą zaoferować sezonowe nawozy czy środki ochrony roślin właściwe dla ogrodu klientów. Mogą wyjść z taką propozycją zawsze w odpowiednim czasie co klienci bardzo doceniają. Sklep jest też w stanie przedstawić nową ofertę stosowną do wcześniejszych zakupów klientą. Firma zawsze zna właściwy kontekst. Dodakowo sprzedawcy zostali wyposażeni w mobilne terminale dzięki którym nie tylko są w stanie pozyskać brakujące informacje czy złożyć zamówienie na brakujące artykuły ale mają też wgląd w historię zakupu klienta - na bieżąco.