Co kupuja moi klienci w tygodniu?

Zazwyczaj wiemy co kupują nasi klienci - czy sprzedaż rośnie czy maleje. Wiemy też, nawet instynktownie, że koniec roku oznacza intensywniejsze zakupy (w większości branż), oraz że pierwsze dni roku oznaczają gwałtowny spadek zakupów. Ale czy zakupy moich klientów każdego dnia tygodnia są takie same czy też różnią się w każdym dniu tygodnia? Czy są dni tygodnia kiedy klienci kupują wiecej niż w pozostałych dniach? Czy w pewne dni klienci kupują dane artykuły częściej niż inne?

Przeanalizowaliśmy dane zakupowe jednej z firm by sprawdzić czy istnieje jakiś ukry wzór zachowań klientów który pokazałby nam że sprzedaż rożni się na przetrzeni tygodnia w sposób na tyle znaczący iż można zastosować rezutaty tej analizy do działań sprzedażowych i marketingowych.

Dla naszego przykładu przyjmijmy że był to sklep wędkarski a lista produktów którą sprzedawał była ograniczona. Zaczeliśmy od analizy sprzedaży w jednym tygodniu w miesiącu uznanym za stabilny. Stabilny oznacza że nie było w dniach poprzedzających ten tydzień ani tuż zaraz po żadnych świąt czy innych przerw w pracy. Taki przykładowy tydzień występuje najczęściej w roku. Oto jak rozłozyła nam się sprzedaż.

 

Już po pierwszym spojrzeniu na ten wykres widać iż trudno powiedzieć że któryś z dni rózni się bardziej od innego. Żadna kategoria nie rośnie ani nie maleje na przestrzeni tygodnia w sposób znaczący. Najwyższe obroty występują w poniedziałek. Możemy podejrzewać że po niedzieli wędkarze wracają do sklepy po doskonalszy sprzęt. Może piątek jest także dniem zakupów przed wędkowaniem? By to potwierdzić potrzebujemy analiz następnych tygodni.

Analiza następnego tygodnia pokazała jednak zupełnie inne tendencje sprzedaży. Poniedziałek ani piiątek nie sądniami wiodącymi. Teraz dominuje środek tygodnia. Jeszcze bardziej wyrównała się sprzedaż kategorii na przestrzni tygodnia. Czy napewno nie ma tam żadnej prawidłowości? Czy rzeczywiście wszystkie dni, może za wyjątkiem weekend'ów, są równie dobrymi dniamy na sprzedaż tych produktów?

Potrzebujemy wiekszej próbki danych. Ale potrzebujemy właściwych danych. Wybraliśmy zatem dane dla tych samych kategorii za ostatni rok. Odrzuciliśmy zakresy dat które były niewłaściwe dla naszej analizy. Przeskalowaliśmy dane. Oto co uzyskaliśmy.

  • Najlepszymi dniami dla sprzedaży okazały się być poniedziałki i piątki
  • W poniedziałek klienci najchętniej kupują haczyki
  • Podbieraki najlepiej sprzedają się w piątek

Te wzory potwierdziły się także w innych zakresach dat. Jeszcze ciekawsze dane odkryliśmy analizując kategorie niszowe - wzorce zakupów były tam znacznie bardziej widoczne.

Wiedza że klienci np. chętniej kupują w poniediziałek niż w inny dzień tygodnia daje salesforce informację że w ten dzień klient będzie bardziej skory do kontaktu z handlowcem. Informacja że np. w piątek produkt B sprzedaje się zdycydowanie lepiej niż w pozostałe dni, mowi działowi marketingu by tego dnia zmienił dynamicznie zawartość strony eskponując te właśnie produkty lub wysłał mailing z reklamą tego produktu. W ten sposób sprzedaż dalej wzrośnie.